PasiHurri Kaikki elämä on ongelmanratkaisua.

Ohjelmoitava liikenne

 

Pyynnöstä ja poikkeuksellisesti kopioin tämän blogin myös Puheenvuoroon leipätyön äärestä mutta ilman käännöstä. Kommentit suomeksi tai ruotsiksi ovat tervetulleita.

 

 

 

Services like marinetraffic.com and flightradar24.com have recently become quite popular, due to widespread media references during air disasters and e.g. the recent submarine hunting operation in Sweden.

Marinetraffic.com collects and maps standard marine AIS messages on VHF frequencies 161.975 and 162.025 MHz; flightradar24 listens to the ADS-B air radar signal on 1.090 GHz and 978 MHz with vertically polarized antenna. AIS has an effective range of less than 100 kilometers, while ADS-B can propagate 300km in suitable weather conditions.

In the past, both AIS and ADS-B receivers were expensive and used almost exclusively by commercial air and marine operators, in addition to national traffic controls. However, proliferation of Software Defined Radio (SDR) has completely changed the game, enabling AIS and ADS-B decoding with common PC hardware using open source SDR tools and standard radio equipment - which equals to $20 USB TV sticks using chips found in virtually all new televisions.

Both marinetraffic and flightradar24 are based on crowdsourcing, meaning that there are enough volunteer hobbyists sending in their received AIS/ASD-B data over the Internet, and in exchange getting their nearby traffic to a common map.

The database and visualization engines behind these services do not require much scalability, as the number of ships and planes in motion and thus the concurrent data flow is growing slowly.

I would, however, like to see all these signals and events in one distributed system, with different selectable layers like weather, localized solar electric activity, water temperatures and other environmental measurements, plus individual car and public transport data, whenever they become available and decodable. This will enable powerful correlation capabilities, driving further innovation and ideas for new, unexpected data sources.

This kind of development will eventually move traffic design and control into these (remote) systems, with self-driving cars most likely being among the first benefactors. However, underlying systems must be always-on, scalable, fault tolerant and inherently distributed. The self-driving car will not accept "503 Service Unavailable" on the highway.

--

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän HenriKarjalainen kuva
Henri Karjalainen

Itseohjautuvissa autoissa täytyy olla automatiikka, joka ei ole riippuvainen paikannustiedoista, sillä eivät ne voi ympäristöä havainnoida radioaalloilla. Ilma ja vesi ovat yksinkertaisempia meediumeja, ja niissä sovellettavia sääntöjä ei voi suoraan verrata autoliikenteeseen. (Mielestäni samasta syystä kalat ovat muodoltaan yksinkertaisempia kuin maanpinnan ja merenpohjan eliöt). Näin ollen voisi väittää että itseohjaavan auton nimen omaan täytyy pystyä hyväksymään tuo "service unavailable" ainakin hetkellisesti, vaikka pidemmän aikavälin navigointi olisikin täysin paikannustietojen varassa. Kommenttini taitaa olla turhaa pilkun viilausta, ei ole tarkoitus väitellä :)

Käyttäjän PasiHurri kuva
Pasi Hurri

Olet oikeassa, millisekuntien tarkkuudella tehtävät paikalliset ohjaukset täytyy suorittaa ajoneuvon sisällä, kuitenkin niin että tämä ohjausohjelma päivittyy jatkuvasti parantuvaan versioon kun yhteys ulkomaailmaan on saatavilla.

Käyttäjän HenriKarjalainen kuva
Henri Karjalainen

Tarkoitan pikemminkin että ilmatilassa liikkuvien lentokoneen kannalta merkityksellisten kappaleiden määrä on alhaisempi ja niitä kaikkia, kuten sääolosuhteita ja muita lentokoneita, voi samanaikaisesti seurata ulkopuolisella automatiikalla. Lentokoneen ei tarvitse väistää pyöräilijöitä tai hidastaa havaitessaan avonaisia viemärin kansia. Maantieajon ja kaupunkiajon välillä tosin on varmaan aika suuria eroja tässä mielessä. Maanpinnan monimutkaisuuden seuraaminen voi olla välttämätöntä, ainakin kaupunkiajon, mahdollistamiseksi, vaikka tuleepa maantieajostakin mieleen hirvikolarit. Meressä vedenpinnan muotojen seuraaminen ei ole tarpeellista, vaan pikemminkin pohjan, mutta sattumanvaraisia muutoksia pohjanmuodoissa ei tapahdu, ja veneilijöiden kohtaamisen mahdollisuus on häviävän pieni, sekä haluttaessa niiden havaitseminen ja väistäminen on pinnan yksinkertaisuuden ja uniformisuuden vuoksi paljon helpompaa.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Miksi se perse täytyisi siirtää kilometritolkulla, jos kerran touhotaan verkossa? Hämmentää kun aamulla varhain toinen tulee vastaan ja mä meen sitä vastaan, tekeen suurin piirtein samoja hommia. Minun työtä ei viellä robotti tee, jos edes lähitulevaisuudessa kuitenkaan. Olen rakennusalan ammattilainen. Ehkä 3D-printti tekee, jo vuonna 2100? Itse liikkuminen pitää kyseenalaistaa, ja se tulee melko varmuudella tapahtumaan. Sen jälkeen puhutaan, ehkä itse asiasta ;)

Käyttäjän PasiHurri kuva
Pasi Hurri

Jeps, asiakkaamme Hollannissa tuottikin massiivisella printterillä kokeeksi talon jo viime kesänä, mutta kyllä se vielä pientä laittoa kaipaa. Turha liikkuminen pitää tosiaan kyseenalaistaa ja luoda palveluja joissa yhdistetään liikkuminen ja toimivat etäpalvelut.

Asumme täällä maalla yli 5km päässä lähimmästä bussipysäkistä. Verottaja tukee yksityisautoa ihan mukavasti, mutta aina joskus mietin miksen voisi saada kyytiä pysäkille joka arkipäivä kulkevilta koulutakseilta tai postiautoilta - jälkimmäiset tuovat kirjeetkin suoraan ovelle. Nämä muutamat (valtion kustantamat) istuinpaikat voisivat olla osasia joukkoliikenteessä, kunhan ne olisivat kytkettynä johonkin.

Toimituksen poiminnat